बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ पर निबंध – Beti Bachao Beti Padhao Essay in Hindi

61
9982

Bindaas Dekh


हैलो, दोस्तों आज हम एक विषय पर बात करने जा रहे है जो हमरे देश का बहुत ही गंभीर मुद्दा था जिसे अब काफी हद तक काबू पा लिया है जी हाँ हम बात कर रहे है बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ योजना का बारे में इस प्रभावकारी योजना का आरंभ हमारे देश के प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी जी द्वारा किया गया है आज हम इस Article के माध्यम से आपके साथ बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ पर निबंद शेयर करने जा रहे है

आजकल सभी स्कूलों में बच्चो को सामाजिक मुद्दों पर निबंद लिखने के निर्देश दिए गए है और बच्चो को ये भी कहा गया है की अलग अलग सीमा शब्दों पर निबंद को लिखना बच्चो की लिखने की क्षमता और उनके कौशल को सुधरने के लिए इसे तरह के आयोजन किये जाते है जिसके लिए बच्चो को ऐसे निर्देश दिए जाते है हमारे इसे Article में 4 निबंद शेयर किये गए है वो भी अलग अलग सीमा वाले शब्दों के हिसाब से विद्यार्थी हमारी वेबसाइट पर आकर इसे तरह के निबंद को ले सकते है जो आपके लेखन मै काफी मदद करेगा और इसी तरह हम अलग अलग सामाजिक मुद्दों पर निबंद आप लोगो तक शेयर करते रहेंगे

Beti Bachao Beti Padhao Essay in Hindi – बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ पर निबंध 1 (473 शब्द)

आप सभी को प्यार भरी नमस्ते

मेरा नाम ………है और में कक्षा ……पड़ता/पड़ती हूँ आज में उस अभियान पर भाषण देना चाहता/चाहती हूँ जिसका उद्घाटन हमारे देश के प्रधानमंत्री श्री नरेंद्र मोदी जी ने २२ जनवरी 2018 को किया था, जी हाँ हम बात कर रहे है बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ योजना के बारे में यह योजना हमारे देश की बेटिओ को उनका अधिकार सुनिश्चित करने के उद्देश्ये से लागु की गई है इस योजना का यह भी उदेश्ये है की काम कन्या लिंग अनुपात वाले राज्यों में सकारात्मक परिणाम लाया जा सके

भारत में बाल लिंग अनुपात वाले लगभग 100 जिले है जिनमे सबसे पहले कार्य करने का लक्ष्ये बनाया है हरियाणा राज्ये में कई जिले ऐसे है जिनमे बल लिंग अनुपात असमान है इनमे यमुना नगर, रोहतक, करनाल, पानीपत, झांझर, सोनीपत, रिवारी, कुरुक्षेत्र, भिवानी, अंबाला, महेन्द्र गढ और कैथल शामिल है ये योजना भारत में लिंग अनुपात में समानता के साथ लड़कियों की उच्च शिक्षा के जरिये आर्थिक व समाजिक से स्वतंत्र बनाने के उद्देश्य से लागु किया गया है महिला कल्याण सेवाओं की सहायता से सुधार करने के लिए ये एक सकारात्मक जागरुकता अभियान है।

लड़कियों के कल्याण व उनको समान अधिकार दिलाने के लिए इसे योजना का लागु होना बहुत जरुरी था। अगर हम जनगणना के बारे में बात करे तो हमारे देश में लड़कियों की संख्या (0-6 आयु वर्ग वाले समूह की) 1000  लड़को के अनुपात में 918 ही रह गयी है। और ये अंतर बढ़ता ही जा रहा है। जो की एक खतरनाक संकेत है। जिसमे सुधार की अत्यंत आवश्यकता है ये अभियान उनके खिलाफ है जिसे समाज में अभी भी बुरी प्रथाओं को ज्यादा महत्व दिया जाता है। जिसे अस्पतालों में आधुनिक यंत्रों के द्वारा चयनात्मक लिंग गर्भपात, जन्म से पूर्व लिंग निर्धारण परीक्षण और यदि गलती से बेटी ने जन्म ले लिया तो समाज उससे समान अधिकार नहीं देता जीवन भर उससे पुरानी प्रथाओं को सहन करना पड़ता है और हमेशा लड़को से पीछे रखा जाता है न उच्च शिक्षा दी जाती है न उसके हिस्से अधिकार दिया जाता है।

ये अभियान लड़को व लड़कियों के पक्षपात कम करने में मददगार होगा साथ ही उनकी सुरक्षा व उच्च शिक्षा के माधयम से उनके स्तर मै सुधर लाया जा सकेगा ये योजना समाज की इस बुरी प्रथा का इलाज़ तो नहीं लकिन एक सहायक योगदान है जिसमे सबका सहयोग होना बहुत जरुरी है तभी इस योजन का उदेश्ये सफल होगा हमारे देश में लड़कियों के प्रति नजरिया और मानसिकता बदलने की आवश्यकता है विशेषकर बच्चो के माता – पिता को, इनका सहयोग ही समाज की इसे प्रथा को बदल सकता है उन्हें अच्छी शिक्षा और सुरक्षा व देखभाल देकर .लड़किया के सन्दर्भ में, हमारे द्वारा लिखी गयी एक अच्छी पंक्ति को आप सब लोगो के साथ शेयर करना चाहता/चाहती हूँ।

“लड़कियों को देश, समाज और परिवार की शक्ति बनाओ, न की उन्हें बोझ”

धन्यवाद।

बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ पर निबंध 2 (403 शब्द)

भारत के प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी द्वारा 22 जनवरी 2015 को हरियाणा के पानीपत मै बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ योजना की शुरुआत हुई इस योजना का आरम्भ लड़कियों की लगातार घटती संख्या को देखते हुए किया गया था। ताकी लड़कों और लड़कियों की संख्या मै समानता आ सके। और समाज मै लड़कियों को बराबरी का दर्जा मिल सके अगर हम आकड़ो की बात करे तो, 1991 में (0-6 वर्ष के उम्र के) हर 1000 लड़कों पर 945 लड़कियाँ थी, जबकि 2001 में लड़कियों लो संख्या 927 पर आ गयी और 2011 में तो लड़कियों की संख्या गिरते गिरते 918 पर आकर ही सिमट गयी जो की हमारे देश के लिए एक खतरे का सकेंत है। जिसे अभी नहीं सुलझाया गया तो आने वाले समय मै लड़कियाँ ही नहीं बचेंगी और फिर किसी का जन्म नहीं होगा।

हमारे देश में लड़कियों की संख्या के इतने बुरे आँकड़े को देखते हुए ही प्रधानमंत्री श्री नरेंद्र मोदी जी ने इस योजना को लागू किया जिससे समाज मैं लड़कियों को भी समान अधिकार मिल सके और वो भी देश के लिए कुछ कर सके अगर हम लड़कियों को मौका ही नहीं देंगे तो हमे कैसे पता चलेगा की उसकी क्या क्षमता है। ये योजना बहुत ही लाभकारी व प्रभावकारी है। इसमें इनकी सुविधाओं, इनकी सुरक्षा, इनकी शिक्षा, इनके अधिकार, कन्या भ्रूण हत्या का उन्मूलन और इनके अच्छे विकास पर ध्यान दिया गया है। इस योजना को एक राष्ट्रीय अभियान द्वारा देश के कई चुनिंदा शहरों मै लागू किया गया जिसमे सभी राज्ये और केंद्र शासित प्रदेश भी शामिल है इस योजना के कई लाभ है। ये योजना लड़कियों के लिए सकारात्मक साबित हो सकती है। और उन पर हो रहे अत्याचार और पुरानी प्रथाओं को दूर करने मै भी सहायक होगी ये योजना ये हमारे देश द्वारा लिया गया बहुत ही महत्पूर्ण व सराहनीय कदम है। जिसका आज देश तेह दिल से समर्थन करता है। और हम आशा करते है कि आने वाले समय मै कोई भी समाज और आर्थिक कारणों कि वजह से कन्या भ्रूण हत्या नहीं करेगा न ही इन पर किसी भी तरह का अत्याचार होगा। समाज मै लड़कियों को सामान दर्जा दिया जायेगा ये योजना पुरे देश भर में लड़कों और लड़कियों के बीच भेदभाव को खत्म करेगा बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ कि ये योजना लड़कियों को उनके समान अधिकार और स्वतंत्र बनाने के लिए इस योजना को हम सभी को समर्थन देना चाहिए और बहुत से लोगो तक इस योजना को पहुँचाना चाहिए।

बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ पर निबंध 3 (424 शब्द)

बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ एक बहुत ही प्रभावकारी व सराहनीय सरकारी योजना है। जिसे हमारे देश के प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी जी द्वारा जनवरी 2015 मैं लागू हुई इस योजना की शुरुआत समाज मैं लड़कियों के प्रति सकारात्मक प्रभाव लाने के लिए हुई है। हमारे देश में समाज ही इन लड़कियों का दुश्मन बना हुआ और इसे कुप्रथा को ही हमे जड़ से खत्म करना है इसी उदेश्ये की पूर्ति के लिए इस योजना को आरम्भ किया गया है। ये योजना लड़कियों को बहुत मदद करेगा। जैसे लड़कियों को अत्याचार से बचाने में, असुरक्षा, लैंगिक भेदभाव आदि को रोकेगा। इस आधुनिक युग मै महिलाओं के प्रति मानसिकता कुछ ज्यादा ही घटिया होती जा रही है और ये मानसिकता लोगो मै बड़ी तेजी से बढ़ती जा रही है। आज भी कई ऐसे राज्य जिसमे लड़कियों पर अत्याचार होते है और उन्हें समान अधिकार भी नहीं दिया जाता है जब ये योजना लागु हुई तब प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी जी कहा था की आज के युग में लोगो की यह समान्य धारणा है कि वो अभी तक लड़कियों को अपना पराया धन मानते है और लड़को को अपनी सबसे बड़ी पूंजी मानते है सच तो यह है कि लड़किया शादी के बाद भी माता पिता कि भी सेवा करती है जो आज के समय में एक लड़का नहीं कर पा रहा वाकई लोगो कि यह सामान्य धारणा बहुत ही शर्मनाक है जिसका बदलना बहुत जरुरी हो गया है।

आज के नव युग में तो लड़कियों के स्थिति कुछ ज्यादा ही ख़राब हो चुकी है। जन्म से पहले ही कन्या भ्रूण हत्या हो जाती है आज कल तो पहले ही ये पता कर लेते है कि गर्भ मैं लड़का है या लड़की ये समस्या अब हमारे देश मै बहुत तेजी से बढ़ रही है। जिसे रोकना बहुत जरूरी हो गया है इस समस्या को दूर करने के लिए इसे योजना का आरंभ किया गया है और इस को सबसे पहले हरियाणा राज्य मै लागू कि गयी क्योंकि हरियाणा में लिंग अनुपात सामान्य नहीं है। यह पर 1000 लड़कों पर 775 ही लड़कियाँ रह गयी है और इसमें महेन्द्रगण जिला में सबसे खराब स्थिति है।

हम आशा करते है कि ये योजना लड़कियों के लिए वरदान साबित होगी। आज के इस युग में लोगो कि धारणा बहुत तेजी तो नहीं लेकिन काफी हद तक बदल गयी है समाज भी बदल रहा है लड़कियों को समान नजर से देखा जा रहा है और उनका अधिकार दिया जा रहा है हम धन्यवाद करते है प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी जी का जिन्होंने इस बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ योजना को हमारे देश में लागू किया।

बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ पर निबंध 4 (274 शब्द)

हमारे देश में लड़कियों को सक्षम बनाने व समाज मैं बराबरी दर्जा दिलाने के साथ लड़कियों कि लगातार गिरती संख्या को नजर में रखते हुए प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी जी ने बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ योजना का आरंभ किया इस योजना कि शुरुआत जनवरी 2015 में हुई है। और अब तक काफी कुछ बदल गया है। लड़कियों के लिए इस योजना से कुछ वर्ष पूर्व तो लड़कियाँ माता पिता के लिए बोझ मानी जाती थी उन्हें पढ़ाया लिखाया भी नहीं जाता था। लड़कियों को समाज में समान दर्जा तक हासिल नहीं हो पता था। इन्हे लड़कों से ज्यादा महत्व दिया जाता था समाज में इस कुप्रथा का हमारे समाज में होना एक बहुत ही बड़ा खतरा है। जिसका अगर समय रहते सुलझाया नहीं गया तो नारी का अस्तित्व ही खतरे में पड़ जायेगा इस समस्या को ठीक करने के लिए हम जैसे लोगो को ही आगे आना होगा केवल सरकार के ये योजना लागू करने से नहीं होगा सब लोगो का समर्थन होना बहुत जरूरी है।

ये योजना हमारे देश कि लड़कियों को मजबूत करेगा और बहुत सी ऐसे सुविधा मिलेगी जिससे वह अपने लिए और अपने माता पिता के लिए कुछ कर सकेंगे ये योजना लड़कियों को समाज मै सामान दर्जा दिलाएगी उनकी  उच्च शिक्षा और समान अधिकार पर मदद करेगी हमारे देश के हर माता पिता को अपनी लड़कियों को लड़को के बराबर अधिकार देना चाहिए क्योंकि आज जो एक लड़की कर सकती है। वो लड़का नहीं कर सकता बस हमे जरुरत है। अपनी मानसिकता को बदलने कि तभी इस योजना का उदेश्ये पूरा होगा तो आये हम सब मिलकर इस योजना को सफल बनाये और अपने घर कि बेटियों को आगे बढ़ाये।

61 COMMENTS

  1. You could certainly see your expertise within the work you write.

    The sector hopes for even more passionate writers like you who aren’t afraid to
    mention how they believe. Always go after your heart.

  2. Do you have a spam problem on this website; I also am a blogger, and I was
    wondering your situation; we have developed some nice
    methods and we are looking to swap strategies with other folks, please shoot me an e-mail if interested.

  3. I am sure this article has touched all the internet people,
    its really really good article on building up new blog.

  4. I really like reading an article that will make men and women think.

    Also, thanks for allowing for me to comment!

  5. I don’t know if it’s just me or if everybody else encountering issues with your site.

    It appears as though some of the text in your content are running off the
    screen. Can somebody else please comment and let me know if this is happening to them as well?
    This might be a problem with my internet browser because
    I’ve had this happen previously. Thanks

  6. Attractive part of content. I just stumbled upon your weblog
    and in accession capital to claim that I acquire in fact enjoyed account
    your weblog posts. Any way I’ll be subscribing in your feeds or even I achievement you get entry to consistently rapidly.

  7. certainly like your website but you need to test the spelling on quite
    a few of your posts. Several of them are rife with spelling
    issues and I in finding it very bothersome to tell the truth however I
    will definitely come back again.

    • Thank you for commenting on our blog post and thank you for tell me about some spelling mistakes. Our team will resolve this issue. In this future if you found this type of things please share with us our team.

  8. Hi! I’m at work browsing your blog from my new iphone
    4! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts!
    Keep up the excellent work!

  9. Hola! I’ve been reading your web site for a while now and finally got the
    courage to go ahead and give you a shout out from Lubbock Tx!
    Just wanted to say keep up the great work!

    créditos rápidos faciles

  10. Ver Películas Online HD Gratis, Español latino, Subtitulado, Estrenos Online
    Gratis en Repelis y Series Online Gratis en Rexpelis el mejor sitio de peliculas.

  11. I blog frequently and I genuinely appreciate your content.
    The article has truly peaked my interest. I’m going to book mark your website and keep checking for new details about once
    a week. I subscribed to your Feed as well.

  12. Howdy, i read your blog from time to time and
    i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam responses?
    If so how do you protect against it, any plugin or anything you can suggest?
    I get so much lately it’s driving me crazy so any assistance is very much appreciated.

  13. Do you have a spam problem on this blog; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; many of us
    have created some nice practices and we are looking to exchange
    solutions with other folks, please shoot me an e-mail if interested.

  14. I’m not that much of a online reader to be honest but your sites really nice, keep it up!
    I’ll go ahead and bookmark your site to come back later on. Cheers

  15. I’ve been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts in this kind of space .
    Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this website.
    Studying this information So i am glad to express that I have a very excellent uncanny feeling I
    discovered just what I needed. I most undoubtedly will make certain to do not put
    out of your mind this site and provides it a look regularly.

  16. You made some good points there. I checked on the web to learn more about the issue and found most people will go along with your views on this web
    site.

  17. Hello i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this piece of writing i thought i could also create comment due to this good
    article.

  18. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you
    relied on the video to make your point. You definitely
    know what youre talking about, why waste your intelligence on just
    posting videos to your site when you could be giving us something enlightening to read?

  19. Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i
    was just curious if you get a lot of spam feedback?

    If so how do you reduce it, any plugin or anything you can suggest?
    I get so much lately it’s driving me insane so any assistance is very much appreciated.

  20. I’m extremely inspired along with your writing abilities as
    neatly as with the layout for your blog. Is this a paid subject or did you modify it your self?
    Anyway stay up the nice quality writing, it is rare to
    peer a nice weblog like this one these days..

  21. hey there and thank you for your info – I’ve certainly picked up something new from right here.
    I did however expertise a few technical points using this website, since I experienced to reload the site a
    lot of times previous to I could get it to load properly.
    I had been wondering if your web hosting is
    OK? Not that I am complaining, but slow loading
    instances times will sometimes affect your placement in google
    and can damage your quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Well I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your respective interesting content.
    Make sure you update this again soon.

  22. I absolutely love your site.. Pleasant colors & theme.
    Did you make this amazing site yourself? Please reply back as I’m looking to
    create my own personal website and would love to
    find out where you got this from or exactly what the theme is called.
    Thank you!

    créditos rápidos urgentes – Michel,

  23. Great beat ! I would like to apprentice while you amend your site, how can i
    subscribe for a blog web site? The account helped me a acceptable deal.
    I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

  24. Admiring the hard work you put into your site and in depth
    information you present. It’s good to come across a blog every once in a while
    that isn’t the same outdated rehashed material.
    Fantastic read! I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

  25. Hi, i believe that i noticed you visited my website thus i got here
    to go back the favor?.I am attempting to to find issues
    to enhance my site!I assume its adequate to make use of some of your ideas!!

  26. Great goods from you, man. I’ve consider your stuff prior to and you are simply extremely excellent.
    I really like what you have acquired here, certainly like what
    you are stating and the way in which you say it. You are making it enjoyable and you continue
    to care for to keep it sensible. I can not wait to learn much more from
    you. That is really a wonderful web site.

  27. What’s up everyone, it’s my first pay a quick visit at this web site, and piece of writing is really fruitful in support of me, keep up posting these types of content.

    productos bancarios; Elyse,

  28. Hey there are using WordPress for your site platform?
    I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own.
    Do you require any html coding expertise to make your own blog?

    Any help would be really appreciated!

  29. I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

  30. Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely wonderful.
    I actually like what you’ve acquired here, certainly like what you’re saying and the way in which
    you say it. You make it enjoyable and you still care for to
    keep it sensible. I can’t wait to read far more from you.
    This is actually a great site.

  31. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment.
    Is there any way you can remove me from that service?
    Thanks a lot!

  32. Ahaa, its nice conversation about this post here at this
    weblog, I have read all that, so now me also commenting here.

  33. This design is spectacular! You certainly know how to keep a reader entertained.

    Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Great job.
    I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it.

    Too cool!

  34. Thanks , I’ve just been looking for information approximately this subject for a while
    and yours is the best I have discovered till
    now. But, what about the conclusion? Are you sure concerning the source?

  35. Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted
    to say that I have truly enjoyed browsing your blog posts.

    After all I’ll be subscribing to your feed and I hope
    you write again soon!

  36. Hi there! Quick question that’s totally off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when browsing from my iphone4.
    I’m trying to find a theme or plugin that might be able to fix
    this problem. If you have any suggestions, please share.
    Thanks!

  37. I’m not sure why but this website is loading extremely slow for me.
    Is anyone else having this problem or is it a problem on my end?
    I’ll check back later on and see if the problem still exists.

  38. It’s the best time to make some plans for the future and it’s time to
    be happy. I’ve read this post and if I could I wish to suggest you few interesting things or advice.

    Perhaps you can write next articles referring to this article.
    I desire to read more things about it!

  39. I’d like to thank you for the efforts you’ve put in writing this website.
    I really hope to check out the same high-grade content from you later on as well.
    In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own site now 😉

  40. I feel that is among the most significant info for me.
    And i’m glad studying your article. However wanna
    observation on some general issues, The site style is ideal, the articles is
    in point of fact great : D. Just right process, cheers

  41. Hi! I simply wish to give you a huge thumbs up
    for the great info you have here on this post.
    I am coming back to your blog for more soon.

  42. I’m really loving the theme/design of your site. Do you ever run into any web browser compatibility problems?
    A couple of my blog audience have complained about my blog not operating correctly in Explorer but looks great
    in Chrome. Do you have any suggestions to help fix this problem?

  43. Greetings! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog post or vice-versa?
    My blog discusses a lot of the same topics as yours and I believe
    we could greatly benefit from each other. If you are
    interested feel free to shoot me an e-mail. I look forward to hearing from you!
    Fantastic blog by the way!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here